expansion.blogg.se

Express yourself

"When love and skill work together, except a masterpiece"

Kategori: Allmänt

Framgång är inget man föds med utan något man får kämpa för. Framför dig ligger en jobbrelaterad uppgift eller en tenta som kommer allt närmare. Eftersom detta troligtvis inte är den enda gången du utsätts för denna typ av press måste du lära dig att tackla den för många obehagliga känslan. Det är dags att utmana dig själv. Så låt oss utforma en plan med hjälp av nedanstående punkter.

·      Vad är syftet med denna uppgift? Vilken kunskap förväntas jag anskaffa och hur ska jag redogöra detta? Börja med att ta dig en tankeställare och kom på att din uppgift rör sig om dig och din framfart. Din inställning är A och O för att du ska lyckas ta dig igenom detta och göra det bra.

 

·      Hur högt ska du satsa på denna uppgift? Om du vill nå absoluta toppresultat får du räkna med att andra sysslor kan bli lidande, beräkna därför detta innan du börjar så att du inte faller ihop halvvägs.

 

·      Var ska jag börja? Börja med att bena ut din uppgift i huvudgrenar följt av underrubriker som ska behandlas efter hand. Beroende på tidspress kan du antingen fördjupa dig mer i huvudgrenarna via böcker och dylikt, eventuellt skaffa en övergripande kunskap för att snabbare kunna bygga vidare och studera underliggande rubriker.

 

·      Hur ska min inlärningsprocess se ut? Variera dig mellan läsning, stödord, mindmaps etc. Ta även hjälp av din omgivning om detta är möjligt, kanske kan du bli förhörd, låta någon läsa igenom en inlämning eller hålla ett genrep för feedback.

 

·      Hur bibehåller jag min motivation under denna period? Att aktivt arbeta med en uppgift en dag kanske kan ge dig chansen att ta vila dagen efter. Arbeta i intervaller istället för att segdra det hela eftersom du då kommer tröttna tillslut.

 

·      Var finner jag inspiration? Våga avsätta tid för att prioritera dig själv. Tänk dig att du ska till ett viktigt möte. Varför då inte ha detta möte på en särskild mötesplats? Biblioteket, ett konferensrum på jobbet, i skolan, på fiket eller på vilken plats som helst. Målet är att lyfta dig bort från den dåliga känslan av att inte vilja.

 

·      Dress for success. Du är vad du utstrålar dig för att vara. Att klä upp dig får dig att känna dig fin och viktig, vilket är precis vad du är.

 

Så storma garderoben på kläder du älskar, köp en kaffe to go och bege dig mot ditt livs viktigaste möte. Mötet som ska föra dig ett steg längre i din karriär!

OBS! Ovanstående material kommer ej från en källa utan består av mina egna erfarenheter och åsikter.

Kommentera inlägget här: